ONBO: Programa, verčianti rašyti nestandartinę apžvalgą

Onbo.lt apžvalga pagal Proto Architektą

Kai Danielius (debesyla.lt autorius ir Onbo bendraautorius) pasiūlė sudalyvauti asmeninio augimo programoje ONBO mainais į atsiliepimą, pasakiau – kodėl gi ne, bet būsiu tiek pat kritiškas, kaip ir vertindamas nemokamą meditacijos programą internetu, kurią buvau išbandęs anksčiau. Bet Danieliaus taip lengvai neišgąsdinsi.

Pradėjau treniruotis Onbo. Gan greitai suvokiau – negalėsiu rašyti įprastos apžvalgos.

Ne dėl to, kad neradau ko kritikuoti, kaip tik norėjosi kabinėtis prie didžiosios dalies elementų. Ir ne dėl to, jog programą matyčiau kaip blogą – pats iš jos gavau naudos ir matau, kaip ji galėtų būti naudinga kitiems. Labiau dėl to, kad supratau, jog Onbo perteikiama asmeninio augimo filosofija labai skiriasi nuo tos, kuria tikiu aš (bet tai nereiškia, jog ji neveikia!).

Todėl parašiau apžvalgą pasitelkdamas metaforą, kuri, manau, padės visiems lengviau suprasti mano įspūdžius.

Įsivaizduokime, kad Onbo būtų ne asmeninio augimo, o raumenų (jėgos, dydžio, ištvermės ir pan.) auginimo, arba, kitaip – fitneso programa. Kaip žinia, fitneso programų būna visokių. Kokia yra Onbo? Na, aš buvau tas laimingasis, kuris Onbo mėnesio abonementą gavo nemokamai, tad, jūsų dėmesiui, mano įspūdžiai.

Foje: įžanga ir moksliniai tyrimai

Taigi, prieinu prie mūsų įsivaizduojamos Onbo sporto salės. Iš išorės atrodo tikrai gražiai, moderniai, net, sakyčiau, skoningai minimalistiškai.

Jau iš tolo girdžiu grojant „Rokio“ garso takelį.

Stilingame foje mane dideliu užsidegimu mane pasitinka raumeningieji Aleksandras, Inga ir Danielius. „Nori tokių nenaudėlių?“ – mirkteli man paslaptingasis Alex Monaco įtempdamas savo blizgančius, išpampusius bicepsus. „Juk nesitiki, kad jie nukris iš dangaus, ar ne?“ – žybsi akimis Inga, jos six-pack‘as šviečiasi net per marškinėlius. „DŽRRRRRRRRRRRRRRRR!!!“ – sudžeržgia plyštantys Danieliaus marškinėliai, neatlaikę besiveržiančių raumenų. „Sek paskui mus ir daryk tai, ką darom mes. Galbūt ir tu užsiauginsi tokius raumenukus!“ – vilioja jie.

Pakeliui papasakoja šiek tiek apie mokslinius tyrimus. Pasak jų, tyrimai rodo, kad… na, norint auginti raumenis, reikia sportuoti. Dar neblogai yra nueiti į sporto salę ir susikaupti. Bet šioje vietoje mokslo tyrimai baigiasi, daugiau jų praktiškai nemačiau. Čia pyktelėjau. Toks pagrindimas realiai tinka VISOMS sporto programoms, atliekamoms sporto salėje. Taip ir lieka neaišku, kodėl Onbo parinktas pratimų, treniruoklių ir programos kompleksas turėtų būti efektyvesnis už kokią nors kitą programą, kas, manau, yra svarbesnis klausimas.

Dėl to susidaro įspūdis, kad moksliniai tyrimai buvo cituoti tik dėl vaizdo, kad pati programa atrodytų patikimesnė. Chebra, jei tai tiesa – nedarykit to, bet kuriam atidesniam lankytojui tai atrodys juokingai. Gal geriau pataupykit vietos įkvepiančioms frazėms ar paveikslėliams… Juk patys rašot, „Mes auginame aistringus kovotojus, o ne šaltus mokslininkus“…

Šiaip ar taip, prieiname prie durų į sporto salę. Čia palyda baigiasi. Aišku, yra galimybė pasiimti asmeninę treniruotę su vienu iš Onbo trenerių, tačiau ji nėra pigi: vienos konsultacijos originali kaina 160 €, užsakant kartu su programa 97 €, o su 50 proc. nuolaida, kurią gavau jau po 30 dienų programos pabaigos, 80 € (tik primenu skaitytojams, kad už 30-50 € konsultacijai galite nesunkiai rasti ir pasisamdyti profesionalų asmeninį trenerį su 10+ metų moksline patirtimi (daktaro laipsnis ir daugiau, psichoterapeuto kvalifikacija), 10+ metų profesine patirtimi ir 40+ metų gyvenimiška patirtimi).

Įėjimas

Atidarau duris. Blyksteli šviesa. Kai akys, apsipranta, nustembu.

Tai ne sporto salė. Tai sporto kiemas! Senas, geras, „street-workout“ kiemas! Garsiakalbiai plyšauja Guns N’ Roses „Welcome To The Jungle”. Turėjau suprasti. Tas Aleksandro, Danieliaus ir Ingos įdegis, tie geležiniai raumenys. Juk jie tikri gatvės kovotojai! Kieme matosi išdėlioti įvairūs treniruokliai. Kai kurie iš jų – klasika, kiti – tiesiog dideli akmenys, padangos ir rąstai.

„O ką, tikėjaisi blizgančių treniruoklių?“ Jau įsivaizduoju pašaipų Alex klausimą. Iš tikrųjų, blizgantys ir brangūs treniruokliai raumenų neužaugina – tik mūsų pačių darbas su jais. Na, o kaip tas darbas organizuojamas Onbo programoje?

Pirma, kiekvienos dienos pradžioje gauni trumpą pamoką internetu, kuri visados prasideda nuo testo. Testą sudaro klausimai su pasirenkamais variantais, pavyzdžiui:

Nori išryškinti six-pack‘ą. Ką darai:

  1. Tris serijas po 10 atsilenkimų
  2. Pabėgioju 30 minučių
  3. Abu viršuje
  4. Meldžiuosi Dievuliui, kad atsiųstų six-pack‘ą
  5. Nueinu į parduotuvę ir nusiperku six-pack‘ą alaus
  6. Man nepavyks paryškinti six-pack‘o, mano genai prasti
  7. Paprašau Alex Monaco, kad parodytų, kaip paryškinti six pack‘ą
  8. Nusipiešiu six-pack‘ą sau ant pilvo markeriu

Analogiškas klausimų stilius kartojasi per visą programą. Kadangi tai internetinė programa ir visi klausimai yra uždari, susierzinimą ir norą ginčytis dėl klausimų bei atsakymų variantų tenka lieti ant ekrano.

Šiaip ar taip, kai išsprendi testą, gauni grįžtamąjį ryšį: testo rezultatą procentais ir trumpą komentarą. Pavyzdžiui: 96%. „Puikiai padirbėjai! Iš testo galima spręsti, kad beveik žinai, kaip išryškinti 6-pack‘ą. Bet tau reikia daugiau pastangų!“

Po to seka koks nors pamokymas ar straipsnis apie tai, kaip pasiekti norimų rezultatų tos dienos taikiniui.

O pamoka pasibaigia užduotimi tai dienai. Pavyzdžiui, pirmą dieną gavau užduotį išsikelti tikslą mėnesiui, kol treniruosiuosi Onbo kieme. Dažna užduotis buvo parašyti kokį nors komentarą (pvz., kas man trukdo sportuoti), ar atlikti kokį nors konkretų pratimą.

Galiausiai, 30 Onbo dienų (arba – susitikimai) yra sudėliotos į 4 lygius. Bandžiau peržvelgti visus susitikimus, bandydamas suprasti, kas tuos susitikimus kiekviename lygyje vienija, bet taip ir nesupratau. Tikėjausi, kad, pavyzdžiui, pirmas lygis bus skirtas viršutinės kūno dalies treniravimui, antras – kojų ir t.t. Bet taip nėra. Dažnai nauja treniruotė būna skirta naujai raumenų grupei, mažai susijusiai su vakarykštės treniruotės taikiniu. Susidaro įspūdis, kad lygių pagalba autoriai tiesiog norėjo pritaikyti vieną iš žaidybos principų savo programai (šią prielaidą vėliau Danielius patvirtino).

Čia trumpai aprašiau teorinę Onbo dalį. O kaip su praktine dalimi? Na, visa likusi treniruotė lieka pačiam lankytojui. Onbo parodo pratimus, bando įkvėpti, įspirti į užpakalį, bet kiek įdėsi pastangų pats – tiek naudos iš treniruotės ir turėsi. Juk taip ir veikia sporto salė, raumenys neaugs vien nuo atėjimo į ją.

Filosofijų skirtumai

Taigi, ar nustebau, radęs tai, ką radau? Be abejo. Kita vertus, pagalvojau, kad būčiau labiau nustebęs, radęs ten profesionalius, išblizgintus treniruoklius, apsaugos nuo traumų sistemas ir kitus dalykus, prie kurių buvau pripratęs savo studijų metu. 

Čia reikėtų prisiminti, kad pats priklausau profesionalių asmeninių trenerių, bent šešis metus besimokiusių sporto trenerių akademijoje, grupei. Ir mūsų filosofija visai kitokia. Kontrastas apsilankius Onbo kieme gan ryškus.

Pirma, profesionalūs treneriai paprastai klientų prie treniruoklių neprileidžia be apšilimo, tempimų pratimų, nuoseklaus taisyklingos pratimo formos išaiškinimo ir pan. (iš dalies dėl to, kad klientai laikomi trapesniais, nei iš tikrųjų yra). Kartais, nesibaigus apšilimui, klientas jau praranda įkvėpimą sportuoti. O Onbo… „Matai, kaip išdūžta visų aplinkinių pastatų langai, vien Alexui įtempus bicepsą? Manai, apšilimai užaugina tokius bicepsus? Na, ko stovi sustingęs! Tas akmuo kiemo kampe pats nesikilnos! MARŠ PRIE DARBO!” (pakvimpa paraku, fone plyšauja Drowning Pool „Bodies”)

Antra, į sporto salę profesionalūs treneriai paprastai deda tik moksliškai pagrįstus treniruoklius, o jais mokyti klientus gali tik su tuo treniruokliu išmokę ir sertifikatą jam turintys treneriai. Deja, įrodyti, kad treniruoklis veikia, o dar ir paruošti viską tinkamam jo naudojimui nėra taip lengva. Onbo komanda, kiek supratau, susitvarkė paprasčiau. „Mums, ir dar kelioms užsienio universitetų studentų imtims patiko. Vadinasi veikia!“.

Trečia, profesionalūs treneriai paprastai kiek susireikšminę – jie turi diplomus, jie turi metų metus virškintos rimtos informacijos apie raumenų auginimą, kūno fiziologiją ir ištvermę. Jiems sunku įsivaizduoti, kad kas nors kitas be jų galėtų kokybiškai padėti kitiems užsiauginti raumenis. Gal kai kuriems reikėtų patiems daugiau pasportuoti, o ne vien knygas apie sportą skaityti, bet bent jau jų kvalifikacija yra aiški. Onbo komanda iš esmės remiasi savo patirtimi. Jie užgrūdinti gatvės treniruočių. „Čia mūsų raumenys. Daryk taip, kaip darom mes, turėsi tokius ir tu“ – galėtų skambėti jų šūkis. Sunku nuginčyti jų asmeninius pasiekimus, bet ar yra priežasties ir pasekmės ryšys tarp jų rodomų pratimų ir jų raumenų, man dar lieka klausimu.

Ketvirta, profesionalūs treneriai retai kada įkvėpia ar sukuria įdomią programą. Iš dalies dėl to, kad jie orientuojasi į ilgalaikius pasiekimus, o ne trumpalaikį emocinį įkvėpimą. O gal ir dėl to, kad tiek daug resursų investavus į treniruoklių saugumą, efektyvumą ir blizgėjimą, klientų įkvėpimui mažai ko lieka. Tuo tarpu Onbo didelis dėmesys skirtas įkvėpimui. Jei profesionalai įprastai klientą moko patį uždegti savo motyvacijos laužą ir jį išlaikyti, Onbo užkuria jį su liepsnosvaidžiu ir dar duoda benzino baką į rankas.

Šiaip ar taip, nesvarbu, kiek efektyvus, pagrįstas ar blizgantis būtų treniruoklis, jei juo nesinaudosi – raumenys neaugs. Bet kokia treniruotė geriau, nei jokios.

Nauda

Ar programa naudinga? Nors apibendrintas atsakymas būtų taip, atsakymo niuansai kiek skirsis priklausomai nuo to, ko klausime: autorių, pačių programos dalyvių (atsiliepimuose) ar manęs.

Visų pirma, patys autoriai pateikia daug pavyzdžių, kaip principai, kurių mokoma Onbo, jiems patiems padėjo sustiprėti. Jie save rodo kaip mokytojus, daug pasiekusius sensėjus, raumenų guru, praėjusius gatvės treniruočių mokyklą. Mokymuose ypač gausu Alexo pateikiamų pavyzdžių bei pasakojimų apie save, tokių kaip:

  1. Alexas surištomis rankomis ir kojomis grumiasi su meška ir laimi.
  2. Alexas nesunkiai nulenkia ranką Chuck‘ui Norris‘ui.
  3. Prisiminimai apie dienas, kai smagiai praleido treniruotę su Schwarznegger‘iu ir Stallone.
  4. Ir, žinoma, Alexo prieš ir po palyginimai: 40 kg kaulų maišas, nepakeliantis pieštuko jaunystėje, ir 500 kg raumenų kalnas, pro duris dabar galintis praeiti tik šonu.

Aišku, viso to fone plaukioja jachtos, važinėja prabangūs automobiliai ir pan. (Tik Onbo mokymuose, priešingai nei Monaco puslapyje ir Facebook paskyroje, Alexo veido neužstoja įvairūs objektai).

Tuo tarpu pačioje onbo.lt svetainėje autoriai yra įkėlę apie pusšimtį programos dalyvių atsiliepimų. Perskaičiau juos visus. Neradau nė vieno neigiamo.

„Onbo yra kažkas nerealaus“
„Onbo mokymai SUPER“
„Su Onbo gali pasiekti viską! Aš to IEŠKOJAU VISĄ SAVO GYVENIMĄ! Tai kažkas TOBULO, ypatingo ir nuostabaus!”
„Visa tai pavartojus, nebeišeina nutraukti. Čia stipresni narkotikai nei kokainas ar ekstazė kartu sudėjus“
„Šiandien paskutinė mano mokymu diena. Anksčiau atėjau į darbą ir pradėjau paskutinį susitikimą. Negaliu patikėti, bet apsiverkiau.“

Tiesą pasakius, juos beskaitydamas nejaukiai pasijutau dėl savo rašomos apžvalgos. Negi esu per daug kritiškas?

Žinoma, galbūt į Onbo puslapį pateko tik teigiamos apžvalgos. Galbūt žmonės varginasi rašyti apžvalgas tik tuomet, kai jiems iš tikrųjų patiko. O jei ir rašo, tai daugiausiai pamini tik teigiamus aspektus. Galbūt dalį atsiliepimų programos autoriai paėmė iš 18 susitikimo užduoties, kurioje prašė parašyti, „Kas tau labiausiai patinka Onbo mokymuose“ (Danielius vėliau man sakė, kad tokių atsiliepimų buvo keli). Jei išgautume mano atsiliepimą iš minėtos užduoties, jis skambėtų gan gražiai:

Dėkui už: Galimybę treniruotis jūsų motyvacijos sporto salėje, naudojantis jūsų programa; Gražią animaciją; Mokslinius tyrimus įvade.

Kad ir kaip ten bebūtų, niekados nemėgau atsiliepimų ir į juos visados žiūriu skeptiškai. Bet, jei ignoruotume mano išankstinį nusistatymą prieš atsiliepimus, juos apibendrinus, matytume, kad Onbo dalyviai dažnai mini rimtą užpakalio spardymą, įkvėpimą sportuoti, padidėjusią jėgą, energiją ir augančius raumenis.

Na, o kiek naudos Onbo davė man pačiam? Gan daug. Per mėnesį pasistūmėjau daugiau, nei per pastarąjį pusmetį.

Kad ir kaip mane erzintų vienas ar kitas šios programos elementas, suprantu, kad rezultatas galiausiai priklauso tik nuo manęs. Atsispaudimai – per lengva? Gali užsidėti kuprinę su svoriais ar paprasčiausiai padėti rankas plačiau. Pratimas rodomas netaisyklinga forma? Gali jį atlikti taisyklinga forma. Pratimas skirtas sprogstamajai jėgai, o tau reikia ištvermės? Gali imti mažesnį svorį ir daryti daugiau pakartojimų. Nėra brangių ir blizgančių treniruoklių? Gali atlikti 132 pratimų variacijas su paprasčiausiu akmeniu. Koks kitas tavo pasiteisinimas? Jau ką gerai žinau, tai faktą, kad niurzgėjimas raumenų neaugina. Todėl, kad ir koks man būtų neįprastas Onbo kiemas, išspaudžiau iš jo… maksimumą (vis dar negaliu patikėti, kad taip parašiau).

Taigi, kol kas aprašiau tai, ką skaičiau atsiliepimuose, ką apie savo patirtį kalba patys autoriai ir ką patyriau aš pats. Kadangi visi šie šaltiniai gan subjektyvūs, lieka daugybė klausimų, kurie tikslią Onbo mokymų naudą palieka paslaptyje (o gal net ateities tyrimams!), pavyzdžiui:

  1. Kokią KONKREČIAI naudą turi Onbo programa? Kaip pasikeičia žmogaus elgesys, elgesio kokybė, nuostatos, nuotaikos?
  2. Kiek stabilūs šie pokyčiai? Ar trunka tik tol, kol žmogus lankosi Onbo kieme? 6 mėnesius po programos pabaigos? 2 metus nuo programos pabaigos?
  3. Kam programa veikia, o kam ne? Ar ji tiek pat veiksminga aktyviai antro kurso socialinių mokslų studentei, depresyviam vidutinio amžiaus bedarbiui, energingai trijų vaikų motinai ar į perfekcionizmą linkusiam vidutinio amžiaus verslininkui?
  4. Jei mokymai efektyvūs, kas konkrečiai tą efektą lemia? Gal pats faktas, kad žmogus įpranta ateiti į sporto salę (kiemą), dėl to daugiau sportuoja? O gal suveikia kliento lūkesčiai, kad čia WOW-programa ir turi suveikti? O gal kurie nors konkretūs pratimai? O gal visų šių priežasčių visuma?
  5. Jei programa efektyvi, tai palyginus su kuo? Tiesiog su nesportavimu? Su kitomis programomis? Su steroidas ir plastinėmis operacijomis?

Taigi, iš manęs tiek. Dar vieną plačią ir gan kritišką apžvalgą yra parašęs Valtininkas. Jis mini nemažai aspektų, kurių savo straipsnyje nepaminėjau aš. Manau, kad kartu sudėjus, mūsų abiejų apžvalgos leidžia susidaryti gan išsamų pirminį vaizdą apie Onbo programą.

Apibendrinus, nesinori vertinti, kad Onbo programa bloga ar gera. Tai unikali erdvė proto sportui, iš kurios jos lankytojas naudos gaus tiek, kiek pats įdės savų pastangų. Šiaip ar taip, sporto salės (kiemo) pagalba ar be jo, svarbu prisiminti, kad pagrindinis tikslas – nepamiršti sportuoti!

Psichologas Lukas Marcinkevičius
arba kitaip Proto Architektas