Kaip blogus įpročius pakeisti gerais?

Tai, kas mes esame šiandien, yra puikus mūsų įpročių atspindys. Sakau tai todėl, kadangi gerų arba naudingų įpročių pagalba mes galime gerinti savo sveikatą, santykius, net uždarbį, o priešingu atveju – viso to trūkumą arba tuo tiesiog nepasirūpinti. Pasižiūrėję į veidrodį arba palink save, galime puikiai pamatyti, kokie įpročiai mums tarnauja tvarkantis su savo kasdieniu gyvenimu ar aplinka.

Apsižvalgyti aplink buvo pakankamai lengva užduotis. Sekantis bus mūsų sąmoningumo klausimas yra - kokius mes galime identifikuoti įpročius, kurie mums tarnauja arba trukdo.

Atsisakyti elektronikos naudojimo prieš miegą, pabendravimas su artimaisiais ar naujais žmonėmis, įprotis kasdien iš kažkur prasimanyti 10 € vienaip ar kitaip skatins tų sričių gerėjimą. Nes jūs skiriate tam laiko. Taigi, išskyrus sritį, kurią nori pagerinti - susikurk įprotį su kuriuo tai darysi.

Tavo, geras arba blogas, įprotis yra įaugusi į tavo pasąmonę mintis, kuri nuolat kartojasi kaip veiksmas. Po kurio laiko tu tiesiog tą veiksmą kartoji be jokio pagalvojimo apie jį.

Tu turbūt neatsimeni, nuo kada pradėjai valytis savo dantis. Turbūt nelabai ir atsimeni, kaip kramtei savo maistą ryte – čepsėjai ar ne, srėbei arbatą ar gėrei. Visi mes turime savo įpročius ir apie juos net nesusimąstome. Laikome tai savo natūraliu gyvenimu.

Akivaizdu, įpročius reikėtų keisti arba formuoti po vieną, kadangi tai reikalauja pakankamai daug užsispyrimo, laiko ir energijos. Bet net ir po vieną keičiami įpročiai gali atnešti rezultatų. Pavyzdžiui, įprotis kasdien skirti 45 minutes knygai būtų naudingas? Būtų. Arba dar geriau – važiuojant ryte į darbą ar mokslus klausyti audio knygos, kas leistų jums per mėnesį laisvai perklausyti knygą. O prie viso to - ar žinojai, kad jeigu eitum miegoti anksčiau ir atsikeltum maždaug dviem valandomis anksčiau kiekvieną rytą - per metus laiko tai reikštų MĖNESĮ papildomo laiko. Tai superinis dalykas - juk laiko nenusipirksi! Tačiau tinkamai jį valdant - gali jo turėti daugiau.

Kalbant apie senų įpročių atsisakymą labai svarbu sąmoningai jį pakeisti geru. Kadangi, kitu atveju, susikursite kitą, jums nenaudingą įprotį. Pažiūrėkite, kaip naujo įpročio atsiradimas gali atrodyti praktiškai.

Pirmas žingsnis

Pradėk nuo savo tikslų. Išsikelk sau tikslą arba prisimink kokį nors seną. Tokį, kurio tu nesi pasiekęs. To reikia tam, kad tu pakeistum savo senąjį įprotį kažkokiu nauju tikslo siekimu ir padarytum tai savo naujuoju įpročiu. Įsivaizduok ar suformuluok kuo konkretesnį, apčiuopiamesnį savo galutinį tikslą. Pavyzdžiui, tu nebespėji su savo dienotvarke ir vos radai laiko šiam straipsniui. Daugiau laiko turėsi anksčiau atsikeldamas ryte. Todėl tavo tikslas būtų ankstinti tavo atsibudimo laiką kas rytą 15 minučių, iki kol kelsiesi valandą ar pusantros anksčiau. Iš anksto nusimatyk, kokia valanda bus tavo siekiamybė.

Blogą įprotį tu gali atpažinti atkreipdamas dėmesį į savo elgesį, kuris tau nėra naudingas. Pavyzdžiui, šiuo atveju anksti keltis tau gali trukdyti vėlyvas ėjimas miegoti. Aš savo miegą planuoju duodamas sau 8 valandas miego. Taigi, jeigu nusprendžiau, kad turiu keltis 06:00, atitinkamai jau užmiegu 22:00 - 22:30.

Antras žingsnis

Pasiimk du A4 lapus ir ant vieno iš jų užrašyk viską, kas tau asocijuojasi su tavo nauju elgesiu/įpročiu/rezultatu. Ant vieno lapo – viską, kas gera, o ant kito – priešingai. Kitaip tai dar gali būti pavadinta minčių lietumi. Užrašyk viską taip aiškiai, kaip įsivaizdavai savo galutinį savo naujo elgesio rezultatą pirmame punkte. Viską, kas tik šauna į galvą.

Tai, kaip tu įsivaizdavai savo galutinį rezultatą buvo labai svarbu. Kadangi dabar tą gražių, šviesių spalvų galutinį tikslą turi įsivaizduoti priešingai. Kad tai nepasiseks. Ir kaip tai beviltiškai atrodys. Ir kaip tau dėl to bus prastai. Visa tai perkelk ant kito lapo.

Kai perkelsi, perskaityk ir sudegink(su šituo atsargiai) blogojo scenarijaus lapą kaip simbolinį gestą, jog tai negali nutikti. Labai svarbu, kad jį sunaikintum.

Trečiasis žingsnis

Veiksmas, kurį atlieki 20 dienų iš eilės tuo pačiu metu, tampa įpročiu.

Jeigu tai ne veiksmo, o mąstymo įprotis, tai užrašyk jį keletą kartų pakartotinai ten, kur tau patogu ir skaityk jį dažnai. Laikui bėgant, jis įsirašys į tavo pasąmonę. O blogas įprotis, kadangi jis negaus pakankamai dėmesio, išnyks. Svarbiausia, nepamiršti darbo su savimi. O rezultatai... Jūs patys džiaugsitės, kai juos pasieksite.

Ketvirtasis žingsnis

Padarykime viską iki galo. Negalime palikti blogą įprotį tiesiog gulėti kampe ir jį ignoruoti.

Paklausk savęs: Kodėl aš taip elgiausi?

Kas mane privertė galvoti, kad taip elgtis buvo gera mintis?

Kas mane paskatino taip elgtis?

Kapstyk iki negalėjimo. Dėl savęs paties. Kad žinotum kas tave formuoja. Ir galėtum tai valdyti.

Kai susižinosite visas aplinkybes, kurios suformavo jums blogą įprotį, galėsite dar lengviau jo atsikratyti įrodydami sau savo naujo elgesio naudą.

Tada liks tave tik pasveikinti, o tau - atsisveikinti su blogu įpročiu. Bei jam padėkoti už tai, kad jis atvedė prie kažko naujo, ir to, ko visada troškai.

Klaudas Žylė,
Onbo fanas ir internautas