8 geriausi saviugdos metodai (I dalis)

Yra daugybė būdų pakeisti gyvenimą, charakterį, mąstymą. Kokiais naudojiesi tu? Koks pigiausias būdas pasikeisti? O koks efektyviausias? Ar naudojiesi laiko patikrintais, ar naujoviškais saviugdos būdais?

Pasakosime apie:

1) Knygų skaitymą
2) Meditaciją
3) Įvairių Youtube ir TED video žiūrėjimą
4) Gyvenimo mokytojo (koučerio, psichologo, guru) pasisamdymą
5) ...
6) ...
7) ...
8) ...

Tačiau kyla klausimas kurį metodą naudoti protingiausia? Padiskutuokime apie labiausiai paplitusius saviugdos metodus. 

1) Skaityti knygas.

Šis būdas yra neabejotinai populiariausias, nes knygos yra lengvai prieinamos visiems, jas lengva rasti ir galima pasikliauti geriausių knygų topais. 

Veiksmingumas: Yra teigiančių, kad knygos nepadeda. Tai gali būti tiesa. Yra tūkstančiai bibliotekininkų, kurie perskaitė Tony Robbins knygas, bet jie vis dar nesimėgauja gyvenimu. Taip pat yra kas perskaitė, kaip užpumpuoti raumenis, bet taip ir nenuėjo į sporto salę. Kodėl taip vyksta? 

Problema: kartu su knyga negauni žmogaus, kuris patikrintų ar įgyvendinsi patarimus, aprašytus knygose. Taigi, niekas tavęs netikrina, kaip skaitai (galbūt tiesiog praleidi visus nelyginius puslapius ir laikai, kad knygos esmę supratai, pasinaudojęs vien lyginiais puslapiais?). Taip pat niekas tavęs nemotyvuoja, jog skaitytum tam tikras eilutes ar netikrina tavo žinių, pateikdami testą. Taigi jei skaitysi tinkamas knygas nepraktikuodamas įgytų žinių, teorija, gauta iš knygų bus praktiškai bevertė.

Šiuolaikiškumas: Pagal norą. Yra senų knygų, yra naujų knygų. Vienos rašytos senoviškai (nebūtinai tai blogai!), kitos taip moderniai, kad atrodo kaip šiuolaikinė poezija. Jei norisi rinkties laiko patikrintas žinias - galėsi. Jei norisi naujausių - irgi!

2) Medituoti.

Tai nėra sėdėjimas sudėjus rankas keista poza, nuo kurios skauda visus sąnarius. Tai prieš tūkstančius metų atrastas paprastas žmogaus smegenų nulaužimo ir treniruočių metodas: sąmoningas susitelkimas į tai, kas svarbu. Tai yra žmogaus sąmonės plėtimas ir ramybės ieškojimas ne materialiam pasaulyje.

Linksmumas: Nepatyrusiems gali atrodyti nuobodu, bet meditacija, iš esmės, yra žaidimas, kurio taisykles nusistatai pats. Medituosi stebint sieną? Medituosi stebint savo kūno procesus? Medituosi kalbantis su Dievu? Medituosi kartojant mantrą? Medituosi atliekant jogos pratimus? Medituosi plaunant indus? Medituosi šokant? Medituosi kratant savo kūną? Medituosi bėgdamas? Tai tavo pasirinkimas!

Veiksmingumas: Tai tiesiogine prasme tūkstančius metų naudojama technika. Knygos yra dvigubai jaunesnės už šį metodą. Medituodavo Markas Aurelijus, prieš mūšius Persijos link, medituoja šiandien ir Elonas Muskas. Tai tiesiog veikia, ir tai rodo moksliniai tyrimai.

Trukmė: Mažiausiai 5 minutes per dieną. Tu ant klozeto prasėdi maždaug tiek pat - tai nėra daug. Jei norisi ir reikia - galima plėsti nors ir iki pusės dienos, kaip tai daro krikščionių, musulmonų ir budistų vienuoliai.

Šiuolaikiškumas: Minusinis. Iš visų saviugdos technikų ši seniausia. Mūsų žmogiškos smegenys tiesiog sukurtos medituoti, taigi nenuostabu, kad šis saviugdos metodas atsirado turbūt pirmasis.

3) Žiūrėti įvairius video Youtube, TED.

TED.com - toks pristatymų ir mažų paskaitų įrašų portalas, kuriame rasi medžiagos įvairiausiomis temomis. Youtube - televizija, kurioje yra ir saviugdos kanalų. Čia rasi tiek informacijos, kad jos užtektų keliasdešimčiai gyvenimų į priekį; tik atsirink, kas tau naudinga.

Linksmumas: Judantys vaizdai, pranešėjai, vaizdūs grafikai ir specialūs efektai. Tai rasi! Taip pat rasi nuobodžių įrašų ir filmukų. Šiaip, realiai, šis metodas vis tiek yra televizija - judantys vaizdai užburia ir pritraukia ilgam. Kartais net rasi lektorių, kurie pajuokauja ir užburia savo charizma.

Veiksmingumas: Žemas. Panašiai, kaip su knygomis, vien tik žiūrint pamokas ir mokantis nereiškia, kad su žiniomis kažką nuveiksi. Meditacija tiesiogine prasme keičia tavo smegenis (kaip minėjome), filmukai tik duoda naujos informacijos, kurią tu privalai panaudoti praktiškai. Ar panaudosi? Tai klausimas. Viskas būtų kitaip, jei žmogus galėtų išlipti iš video ir duoti sau velnių. 

Šiuolaikiškumas: Sakykim taip… Tavo seneliai to vos gimę neturėjo. Dabartiniai 11-mečiai gimė kartu su Youtube ir TED. Visai šviežia, taigi nežinia ar nekenkia ir ar išties veiksminga.

4) Pasisamdyti mokytoją (koučerį, psichologą).

Taip pat visada gali kreiptis į gyvenimo būdo ir smegenų veikimo profesionalus. Koučeriai ir psichologai nėra labai skirtingi - abu vadovaujasi psichologijos mokslu. Jie padės rasti atsakymus tau pačiam. Koučeriai užduos tikslinamuosius klausimus, kurie tave prives prie atsakymo, kurį rasi pats, o tuo momentu gali pagalvoti: “O kam aš moku už sesiją?“.

Linksmumas: Priklauso nuo mokytojo. Vieni leidžia kalbėti tau pačiam, kiti klausinėja daugiau gilių klausimų, treti duoda pratimų ir užduočių. Gali būti velniškai smagu arba velniškai nuobodu.

Veiksmingumas: Jei skaitantys knygas ar žiūrintys video daugiausiai dažniausiai nenedirba su žiniomis, šie mokytojai padės tau pasiekti rezultatus. Tiksliau, jie gali pastūmėti tave rezultatus pasidaryti pačiam. Veiksmingumas žymiai didesnis už pirmiau minėtas teorines saviugdos priemones.

Trukmė: Apie 1 valanda per savaitę, bent kelis mėnesius. Sakoma, kad dešimt valandos trukmės susitikimų pakanka, kad pokyčiai įvyktų, bet tai gali užtrukti ir nežymiai trumpiau arba ilgiau.

Šiuolaikiškumas: Didelis. Visgi psichologijos mokslo šaka gimė tik prieš apytikriai 100 metų, o sertifikuotas koučingas (kuris psichologija) dar jaunesnis - jam dar nėra nė 30-ties metų.

Problema: Daugumai mūsų šalies gyventojų šis būdas gali būti tiesiog per brangus, atsižvelgiant į vidutines pajamas. Bet jis dažniausiai beprotiškai veiksmingas - pasitikėk profesionalais. 

Šiandienos užduotis...

...Na, tiek šiandienai, bet AR TIKRAI išbandei bent vieną šių technikų? Kas nutiko?

Šiandienos užduotis: išbandyk bent vieną šių technikų ir užsirašyk sau - ką patyrei? Ar tai tavo saviugdos būdas? O gal reikėtų dar kitokio?

...Ir skaityk antrąją straipsnio dalį!

Tavo,
Debesyla